torsdag den 1. november 2007

1 november - kun 30 dage til jeg må pynte op til jul


1. nov 2007 09:02, Bisous

Som nævnt tidligere så elsker jeg julen og jeg glæder mig ekstremt meget i år.
Men jeg er modstander af at der pyntes op i butikker allerede i Oktober måned... det fjerner ligesom det lidt eksklusive over julemåneden, hvis man bare lige forlænger den til tre måneder.


Men hvad der gælder i det offentlige rum behøves ikke at gælde der hjemme:
Vi fik en masse fantastiske ting i bryllupsgave, men desværre var der en del dobbeltgængere. De var så heldigvis alle købt i den samme kæde, så det var ekstremt let at få tingene byttet. Vi endte med at købe et par juleuroer og julepynt fra Georg Jensen da vi ikke havde noget fælles pynt (og så er der altid noget man kan ønske sig.)


Jeg elsker simpelthen de ting. Samlingen er vokset støt de sidste 3 år, og jeg har en utrolig stor fornøjelse af at pynte vores lille hus med alle de fine ting.


Men ak og ve: min elskede har dekreret at julepynt kun er passende i December måned! Så jeg må vente. Og vente. Og det værste er næsten at det er så kort tid at man har tingene oppe.


Vores juletræ bliver altid beundret, især af vores venner med børn. Der kommer ofter kommentarer som: "så fine ting kan vi ikke have på træet, med de små i huset"... eller "bare vent til i får børn, så skal i have deres hjemmelavede pynt på træet i stedet for!"
(Er det egenligt ikke skægt at ordene "bare vent" næsten lyder som en trussel?)


Jeg kan ikke lade være med at tænke at nej, det skal vi ikke - det bestemmer vi vel? Mit designertræ skal ikke skæmmes af paptallerkner med påklistret makeroni!
Jeg ved godt jeg er ond, kold og afstumpet :0) Og jeg ved også godt at det sikkert ændrer sig når vi får de der børn, selvom jeg har meget svært ved at forestille mig blive ekstatisk over en makeroni og glimmerpyntet tallerken. Men må man som forældre ikke have noget der er ens eget? Kunne man ikke forestille sig et kompromis hvor mor fik sit fine træ, og junior fik sit eget lille træ på værelset, med dertil hørende vatkuglenisser, tørret pasta og finger maling?


I samme dur: jeg hader kravlenisser... jeg syntes de er vildt uhyggelige. Men jeg kan forstå på mine veninder at børnene elsker dem... Kan man så ikke bare lade nisserne eksplodere inde på børneværeslet, og så holde resten af huset nissefrit?

Jeg ved godt filmen knækker når vi når til juledekorationer og adventskranse... nok ikke hensigtsmæssigt at sætte noget med stearinlys ind på et børneværelse. Men kunne man så ikke opfordre pædagogerne til at hjælpe lidt mere, så man i det mindste fik andet end en lerklump med to grangrene og et skævt lys med hjem?
Eller er jeg bare helt galt på den?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar