fredag den 9. november 2007

Om kostomlægning og økonomiske modeller




9. nov 2007 08:13, Bisous
Jeg har opdaget noget meget meget uhensigtsmæssigt omkring mine study notes i Business Economics:
De starter meget blidt, med lidt genopfriskning af økonomiske teorier. Noget i stil med :welcome to economics. Economics is fun, but can be difficult. (Jeg laver ikke gas med jer.. det var derfor jeg sad og fnisede lidt den anden aften)
Nå men den flinke lære har så besluttet sig for lige at genopfriske lidt omkring udbud og efterspørgsel (dejligt, må indrømme det ligger lidt langt væk) og det gør han så med 5 hurtige spørgsmål.
Første spørgsmål er en formel man skal forklare med egne ord - og her er forklaringen: mængden af chokolade er afhængig af forbrugerens indkomst.
Mmmmm chokolade.
Så skulle jeg tegne efterspørgselskurven for chokolade, hvis første postulat er sandt.
Mmmmm chokolade.
3. opgave: beskriv hvad der ville ske med efterspørgslen på chokolade hvis prisen steg, og indkomsten faldt.
Jeg syntes der mangler nogle meget vigtige facts: er det mørk eller lys? Er det med nødder? Hvilket mærke? For ved lys chokolade med nødder så ville min efterspøgsel ihvertfald falde...
4. Opgave: hvordan vil kurven se ud hvis efterspørgslen af chokolade faldt
Faldt? jeg forstår ikke spørgsmålet...
Mmmmm chokolade.
Og så var det, det slog mig: det er meget upædagogisk at bruge chokolade som eksempel, når jeg nu har lagt det på hylden... Kunne man ikke istedet lave en bog for folk på slankekur?
Hvordan er forholdet mellem folks efterspørgsel af gulerødder og deres indkomst?
Tror virkeligt det bliver et hårdt fag at komme igennem.
Ååååh chokolade, hvor jeg savner dig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar