torsdag den 22. november 2007

Den utraditionelle julemad


22. nov 2007 13:16, Bisous

"Aaaaaarj skal i så slet ikke have and eller flæskesteg?" spurgte min kollega, med rædslen malet i ansigtet...
Nej det skal vi ikke.
"Jamen i skal da have risengrød ikk'?"
Nope, heller ikke. Vi skal heller ikke have brunede kartofler, gås eller æbleskiver.


Vi har aldrig spist det som mange betrager som traditionel julemad... vi har i det hele taget aldrig spist "normal" mad i mit barndomshjem.


Vores julemad er kalkun med en masse forskelligt tilbehør.
"Ad nej, kalkun er vildt tørt!"


Nej det er det ikke hvis man ved hvordan man laver den: jeg putter ikke farsfyld (stuffing) i min kalkun, jeg laver det ved siden af (dressing). Jeg fylder den istedet med selleri, løg, hvidløg, appelsiner, rosmarin og timian.


Det giver mig to ting: 1. - en kalkun der ikke skal have 6 timer, og derfor ikke bliver tør, og 2. - rigtig lækker sovs!


Så er der tilbehøret: bønner i champignon sauce, olie ristede kartofler, blomkål/brocoli rand, tranebærgelé formet som et juletræ, sweetpotatoes, den kreolske dressing og ikke mindst sovsen (og det er sovs, ikke sauce, der er nemlig rigeligt!)


Vi har simpelthen et overflødighedshorn af mad på bordet... men de fleste ting er ikke så farlige, rent kaloriemæssigt.


"Nej, det er jo vildt amerikansk"
Ja det er det vel, men det er godt. Og vi har som sagt aldrig fået det "normale" derhjemme. Vi har faktisk spist kalkun i rigtigt mange år. Tror det begyndte da min far fik fjernet galdeblæren.. så var det slut med det fede.


Tilgengæld er der en ting der er så dansk som noget: ris a la manden... det er desserten.
"Mmmmm med kirsebærsauce"
Nej igen må jeg skuffe... vi har kirsebærsauce på bordet, men de fleste rækker ud efter min mors hjemmelavede karamelsauce med flødeskum i...


Og for 3. år i træk er det mig der har overtaget madlavningen. Mine forældre har jo hygget om os i alle de andre år, så nu må det være deres tur til at blive hygget om!
Min første kalkun var i samarbejde med min far (over kalkunkokken) for 4 år siden, men året efter prøvede jeg selv. Og den blev rigtigt god. Der var dog en lesson learned: det er ikke ret nemt at proppe en 5 kg's kalkun ned i en dansk bradepande og ind i en standard dansk ovn... Kalle sad simpelthen i spænd den første time han var i ovnen... Hårdt arbejde!


Så min elskede har lavet et nyt køkken til mig - med en ekstra stor ovn. Jeg fik et rigtigt kalkunfad af min bror, og jeg har en ny fin kødpipette til at dryppe Kalle med...


En gang kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave en Southern delikatesse der hedder en "turduckhen" - man udbener en kalkun, og fylder den med en udbenet and, der er fyldt med en udbenet kylling, der er fyldt med krydrede ris - mmmmmmmm


Kommer bare altid til at tænke på de der flasker med pærebrændevin, hvor der er en pære i flasken: man sætter flasken hen over pæreknoppen, og så vokser den inde i flasken..
Stakkels kylling!
Og stakkels kalkun!!!!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar