torsdag den 23. august 2007

Lidt om fertilitetsbehandling



23. aug 2007 14:12, Bisous
Ja jeg ved godt det er et stort og følelsesmæssigt emne, men det er et emne som vi derhjemme bliver nødt til at tage stilling til. Det er ikke noget jeg har svært ved at tale om, og jeg ser det faktisk som en ret naturlig ting - især hvis man ser ud over vores venne og bekendtskabskreds... det er faktisk overtallet der får hjælp på den ene eller den anden måde.

Vi modtog en fin kuvert fra fertilitetsklinikken på Riget med 2 skemaer vi skulle udfylde. Min eneste ene skulle bare udfylde 1 side, hvor i mod mit fyldte 7 sider.  Det var mildest talt en bizar oplevelse: vi fik jo aldrig selv prøvet at få børn, vi røg direkte i behandling, men der findes åbenart kun 1 type spørgeskema:

Spørgsmål: hvor længe har du forsøgt at blive gravid? angiv venligst antal år og måneder.
Mit svar: 0 år og 0 måneder.

Spørgsmål: ved du nogen grund til du ikke er gravid?
Mit svar: ja, jeg er på p-piller

og sådan fortsatte det. Heldigvis var der en lille rude hvor man kunne komme med supplerende information, og jeg må jo have svaret rigtigt, for de søde mennesker inde på Rigshospitalet vil gerne hjælpe os lidt på vej. 

I den forbindelse blev vi kaldt ind til en samtale med en læge. Da vi sad udenfor og ventede kom jeg til at se mig omkring. Ud over en milliard billeder af babyer (ved ikke om det var opmuntring eller afskrækning... de var ikke alle sammen lige pæne) så sad der 20 kvinder på række, alle sammen med et drop i armen. Nogle var gravide, men de fleste så ret ugravide ud.

Jeg ved godt videnskaben er kommet langt, og man nok snart slet ikke har brug for fysiske mennesker for at lave børn, men den der med droppet undrede mig godt nok. Jeg har aldrig hørt om at børn kommer ind den vej... Men sikke nemt det ville være. Man kunne tage ind på Riget, sætte sig ned og med et lille prik var man gravid. Smart.

Vi kom ind til lægen, og hun var meget meget sød. Jeg spurgte om hvornår hun mente jeg skulle stoppe på p-pillerne, og hendes svar? "bliv du bare på dem, så er det nemmere af få dig befrugtet..."
Undskyld? her gik jeg og troede at man tog dem for at undgå at blive befrugtet, har jeg misforstået noget på indpakningen?

Det var alt i alt et godt møde, men desværre var jeg slet ikke mentalt klar til at begynde på alt det der, så vi har ventet. Men jeg tror altså at jeg er ved at være klar... jeg drømmer om mine børn - jeg bliver blød når jeg ser en baby, og jeg syntes små børn er sjove. Det er store ting for en der altid har ment at børn var grimme, larmende og ildelugtende.

Så nu ringer vi snart ind til Riget... og så er der fri bane for at jeg bliver en hormonel, hysterisk mokke. Jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar