fredag den 10. august 2007

Indskrænket musiksmag?



10. aug 2007 08:04, Bisous
Jeg fik en iPod i julegave af min mor og far. Det var et skridt op fra min shuffle (som jeg var super glad for, men det var bare irriterende der ikke var en liste over numre, så man kunne vælge)

Det er en sort, fræk sag med 8 GB harddisk, så der kan fyldes rigtigt meget musik på. Jeg har egenligt altid ment jeg har en bred og vidt favnende musik smag, men vil da også ærligt indrømme ,jeg er en musik snob: jeg er ikke voldsomt poppet, der må gerne være mere i musikken end en skrigskinke der står og bræger over en variation af: I love you... you love me... let's make a family.. ydrk.

Nå men da jeg begyndte at lægge musik på min iPod var jeg meget eklektisk.. indtil det gik op for mig hvor meget musik der egenligt kan være på en 8 GB harddisk. PT har jeg stort set alt det musik på, jeg kunne tænke mig (undtagen Nirvana: Smells like teen spirit - den er væk, øv) og jeg har stadig 2 GB til rådighed!
Den står fast på shuffle, mere ud fra devisen: jeg ved ikke hvad jeg har lyst til at høre, så overrask mig, og da jeg fik min nye bil var det et must a tden kunne tilsluttes til anlæget i bilen. Så jeg hører rigtigt meget iPod. Jeg rocker til Los Lonely boys, jeg jazzer til Norah Jones og Diana Krall, jeg countryer ud til Gretchen Wilson, Winona Judd og Lyle Lovett. Jeg funker med min main man Prince, jeg bliver rørt til tårer over Amos Lee og synger med på Creedence og Dr Hook. Jeg trykker rytmer på min bremse med Bob Marley, Dillinger og Bli' Glad og jeg svæver over vandende med Mutlu.

Men så fik jeg tanken igår: gud ved om ens musiksmag går i stå hvis man aldrig hører radio? hvad nu hvis der er kommet et eller andet helt genialt som jeg går glip af, fordi jeg sidder og hører min egen musik? Jeg følger da lidt med igennem iTunes og MySpace, men det er jo meget opsøgende arbejde, så i virkeligheden kunne der røre sig en hel masse i radioen, som kører hen over hovedet på mig... det ville da være forfærdeligt!
Så jeg hev stikket ud på iPod'en og gik på radio. Første forsøg var 100 FM, der var midt i Every Breath She Takes med Police... dejlig sang, bare ikke voldsomt nyt eller innovativt. Jeg hoppede videre til 100 FM soft: All by my self med Celine Dion... igen skøn sang, men come on... Videre gik min tur til Yesterday, hvor jeg stoppede da Pale Moon Rising med Credence lige var startet... jeg skrålede med og tænkte på min far, men stoppede igen, da jeg jo faktisk har den min iPod...Videre gik turen, forbi Under the Bridge med Chilli Peppers, Oops I did it again med Britney, Hard Days Night med The Beatles, I wanna dance with somebody med Whitney - indtil jeg endte på Guitar med Prince på P3.

Hvad har de gang i? Det eneste nye nummer jeg fandt på turen hjem igår var med Prince... fra en plade jeg allerede har købt via iTunes... Så min konklusion må være at det nærmere er radioen der går i stå. Det virker som om at værterne på diverse stationer sidder fast midt 80'erne, og hvis de er lidt modige (eller måske bare yngre) så midt 90'erne... Så jeg er tilbage på min iPod... I see the pale moon rising... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar