onsdag den 8. august 2007

Arbejdsmiljøundersøgelse



8. aug 2007 10:24, Bisous
Var overskriften på en online survey jeg blev inviteret til at deltage i igår. Fantastisk ord, egenligt, elsker lange ord... mit yndlingsord må være selvskyldnerkautionserklæring... skøøøønt. Sporvogneskinneskidtskraber er egenligt også ret godt... nå det var et sidespring...
Den her undersøgelse skulle klargøre hvilke elementer i ens daglige arbejde der kan gøre det surt at gå på arbejde. Det var en tysk undersøgelse (det ved jeg pga en program fejl) og ærligt talt de må have helt andre problemer på det tyske arbejdsmarked end på det danske. Spørgsmålene gik meget på at miste besindelsen overfor en kollega eller en chef... og jo det er da noget skidt når det sker, men det er måske ikke lige det mest væsentlige for mig... Ud over spørgsmål om at miste besindelsen, så var der spørgsmål om hvordan det påvirker mig at printeren ikke virker eller står langt væk... med tanke på de seneste dages diskussion om præcist hvor kræftfremkaldende printerstøv er, så passer det mig egenligt fint at printeren står i et aflukket rum (men det var ikke en svar mulighed!)
Og så om der var planter nok på kontoret... øøøøøøh?

Hvad blev der af de vigtige spørgsmål?
Så som: er der rent og lækkert på wc'et? Det lyder måske af en lille ting, men det betyder meget for mig. Eller: er spejlbelysningen passende? Igen, hvis man lige skal tjekket at man ser ordentlig ud inden man går til møde, så ville det da være rart med et spejl der ikke fik en til at se grøn ud i hovedet...
Fjerner rengøringen døde insekter? og hvad med de levende?
Så er der det med kantinen, det er da også vigtigt at man kan få noget ordenligt at spise og at kaffen smager godt....

Men det mest ugennemtænkte i denne undersøgelse var nu spørgsmålet: hvormange gange har du oplevet at en kollega tydeligt mistede besindelsen?
Det er godtnok et bredt og åbent spørgsmål: jeg har været på arbejdsmarkedet fuldtid i 16 år (nej jeg er ikke gammel, jeg startede bare tidligt) så det er ikke specielt let at huske. Havde man istedet skrevet: inden for de sidste 3 måneder... så var det da til at komme i nærheden af... for slet ikke at tale om: hvad menes der med tydeligt? skal der have været tårer? hulken? slag og spark? eller bare en hævet stemme? Smækkede døre? (OK det er svært når man sidder i åbent kontorlandskab...)

Grundlæggende mangler der altså lidt segmentering og sortering i de der online undersøgelser... Deltog i en omkring muligheden for at bruge mobiltelefonen som betalingsmiddel... øh jeg kan ikke engang bruge MMS funktionen på min telefon. Mon ikke sådan en undersøgelse skulle være begrænset til aldersgruppen 14- 20?
Ved nærmere eftertanke.. måske er jeg ved at blive en smule gammel alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar