mandag den 10. september 2007

Uden kaffe dur heltinden ikke!



10. sep 2007 14:26, Bisous
Lad mig lige starte med at slå fast at jeg ikke drikker voldsomt meget kaffe i løbet af en dag, og derfor skal de 2-3 kopper det bliver til altså være af en ordentlig kvalitet!

Min elskede laver altid en kop til mig om morgenen på Senseo'en. That's a damn good cup of coffee! Den giver mig øjne og lyst til at springe ud i endnu en kaotisk dag.  

Ude på arbejdet har vi gratis automat kaffe, så jeg henter meget kaffe i løbet af en arbejdsdag. Det blver altid kun til 1 eller 2 mundfulde og så er den kold og ryger ud. Jeg har faktisk regnet sammen og fandt ud af at min kl 8 kop kaffe bliver smidt ud, næsten fuld kl 10... Min kl. 10 kaffe ryger så ud efter frokost hvor jeg henter min kl 12 kaffe. Den bliver næsten altid drukket... næsten helt op, der er altid en kold slat der ryger ud. Kl 15 kaffen er den der: skal lige have lidt energi til at klare eftermiddagen. Før i tiden hørte der et stykke chokolade til, men sådan noget spiser jeg ikke længere, nu er det en pære eller et æble. Og da kaffe smager langt bedere til chokolade end til æble så bliver kl 15 koppen heller ikke drukket. 

Derhjemme er det sjældent jeg drikker aftenkaffe (kan ikke sove hvis jeg får kaffe efter kl 20), så når jeg tæller sammen er det ca 2-3 kopper om dagen. Og med det meget beskedne forbrug kan det jo undre mig hvor fuldstændigt desperat jeg bliver hvis jeg ikke kan få min kaffe:

Som den opmærksomme læser vil vide så var jeg i Helsinki (eller Helsingfors som nogle af de lidt ældre abonnenter vil insistere på at kalde det) i sidste uge. Det startede ikke så godt, som allerede dokumenteret her, men at det skulle gå fra skidt til direkte katastrofalt kunne jeg jo ikke vide.

Da jeg ankom til det kundemøde der var årsag til Finlandsrejsen bød de rare mennesker mig en kop kaffe. Jeg  nåede lige at tænke: hvor er det pænt af dem, det er lige hvad jeg mangler efter min skodmorgen... og så smagte jeg på kaffen. Føj for den lede! Det smagte mest af alt som om det havde stået på termokande siden mandag morgen, kun afbrudt af lidt genopvarmning i ny og næ, før den blev serveret for mig onsdag. Det var godtnok svært at lægge ansigtet i de rette folder.
Efter frokost kom receptionisten med frisk kaffe, og jeg resonerede at det nok var fordi den første omgang havde været der siden kl 8, så jeg prøvede igen. Stor fejltagelse. Kaffen var nu varmet og for 9 gang. Klokken blev 17 og jeg sad nærmest og rystede af træthed og fik overbevist min chef om at det var på tide at finde hotellet. DER VAR INGEN KAFFE!

Næste morgen løb jeg ned til morgenbuffeten og med rystende hænder skænkede jeg mig en kop kaffe. Helt frisk. Duftede himmelsk. Forventningen steg, den første mundfuld og... PUUUUUUUU det smagte grimt. Tog en taxa ud på vores finske kontor, undgik automatkaffen og drak vand. Meget vand. Efter frokost var der frisk kaffe i kantinen men jeg sprang over (viser bare det ikke er helt forkert med Pavlos hunde) og tog mig en sund kop grøn te stedet - som smagte lige så skidt som kaffen. Er der noget i vandet eller hvad?
I lufthaven fik jeg mig endelig en latte. Himmelsk og velsmagende, bare alt for lille.
Så det eneste jeg kan udlede er at jeg er psykosomatisk afhængig af kaffe: jeg drikker ikke ret meget af det, men ak og ve hvis jeg ikke kan få en ordentlig kop... jeg går i spåner! Hov nu er min kl 12 kaffe blevet kold, så jeg må hellere ned og hente min kl 15....  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar