torsdag den 4. oktober 2007

Læsehest




4. okt 2007 10:50, Bisous
Jeg indrømmer gerne at jeg er en læsehest. Jeg har altid mindst en bog igang, læser oftest en bog om ugen, og syntes at en søndag med føderne oppe og en god bog er en fantastisk søndag.


Jeg var dybt skuffet da jeg startede i børnehaveklassen (det hed det altså den gang!) for de ville jo ikke lære os at læse. Allerede den gang var jeg umættelig i min søgen efter eventyr, og det var ret irriterende at mine kære forældre ikke kunne bruge en helt aften på at læse højt... så jeg så helt klar frem til skolen.
Da vi så endelig kom igang var det ikke en særlig positiv oplevelse.. Her er Søren og Mette. Søren og Mette ser en ko. Se Ko. også videre i den dur... Jeg savnde virkeligt lidt karakterudvikling... hvem var Søren og Mette? Hvad motiverede dem? Hvad var det for en slags ko? Hvem ejede koen.. hvorfor stod den bare der... Hvorfor havde Søren og Mette tid til at gå rundt og se på køer? Burde de ikke være i skole?
Jeg kom ret hurtigt igang med at læse selv. Jeg læste faktisk Kaninbjerget i 3. klasse, og efterfølgende har jeg slugt bøger.


Forkærligheden for bøger bærer jo et andet problem med sig: hvad skal man gøre af dem når man har læst dem? Jeg kommer fra et hjem hvor bøgerne står i to lag i reolerne, og jeg har desværre arvet mine forældres forkærlighed for at købe bøger, og læse dem flere gange.
I vores nuværende hus er der ikke meget reolplads, så mine elskede bøger har måtte lide den tort at ryge på loftet eller i skuret. Og jeg savner dem.


I mit drømmehus har jeg et bibliotek, med bøger fra gulv til loft og en behagelig lænestol med puf...
Og så igår hørte jeg det mest chokerende: vi havde gæster, og snakken faldt på bøger. Hvorefter manden fortæller at han faktisk også havde haft sit hus fyldt med bøger, men da han flyttede i lejlighed havde han smidt dem ud!!!!!


SMIDT DEM UD? det kan man da ikke.. Min elskede så meget afventende på mig, men jeg bekæmpede kvalmen og koldsveden, og gik neden under for at fatte mig igen.
SMIDT DEM UD? De er mine venner. De har underholdt mig i årevis. Når man genlæser en god bog er det jo som at komme hjem til folk man kender...


Jeg er stadig i chok!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar