tirsdag den 23. september 2008

Kernesundt vanvid


23. sep 2008 08:52, Bisous

Min bogklub (som jeg skal have meldt mig ud af... men det har jeg selvfølgelig sagt i årevis) sender et katalog ud 1 gang om måneden. Her er månedens bog beskrevet, og hvis man ikke reagerer så kommer den dumpende i postkassen. Jeg ringer normalt samme dag som kataloget kommer og afbestiller månedens bog, men de er nogle luskede banditter: i sommerferie perioden sætter de katalog hyppigheden op - og derfor ender jeg altid med at have en bog liggende i postkassen når vi kommer hjem fra sommerferie.
I år var det så "Kernesund Familie 3" - et koncept jeg aldrig havde hørt om da vi ikke kan se TV2. Nu er jeg jo altid frisk på nye opskrifter så jeg bladrede bogen hurtigt igennem, og så en masse lækre smoothies.
Så var det jeg kom til at læse starten af bogen - og magen til nedladende bræk skal man da godt nok lede længe efter!
Vi udelader alle mælkeprodukter, kornprodukter og sukker tilgengæld spiser vi en masse kosttilskud, som sjovt nok kun kan købes på forfatternes hjemmeside.
En fordel ved at have kæmpet med vægten hele livet er jo at jeg efterhånden har en rimelig stor viden omkring ernæring, og der var bare et eller andet ved det koncept der fik alarmklokkerne til at ringe. Især på grund af den totalt manglende videnskabelige dokumentation - sådan som jeg forstår det er det en færøsk eller islandsk tosse der er guruen.. og så henviser man alle postulater til hendes usaglige brægen...
Jeg tog emnet op med den diætist jeg går hos, og hun rystede opgivende på hovedet. Hun kunne bla. fortælle at sundhedsstyrrelsen direkte advarer mod bogen, især overfor børn (som jo ellers er en målgrupperne) da den medfører til fejlernæring.
Det er da klart at børn ikke tager skade af at man begrænser mængden af sukker, faktisk er det jo ret fornuftigt. Men at beskrive alle hvedekonsorter som "ulækre" er bare for langt ude i min verden. Alt med måde.
Idag kunne jeg så se på forsiden af Ekstrabladet at nu de officielle advarsler omkring "det nærmest religiøse vanvid" er begyndt at nå offentligheden. Jeg overvejer meget om jeg kan returnere bogen til min bogklub da det faktisk er mig meget imod at spytte i forfatternes allerede bugnende pengekasse...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar