tirsdag den 22. juli 2008

Blast from the past

I kantinen idag havde de bagt ølkage... og nu er det ikke fordi det her skal udvikle sig til en mad-blog, men nørj hvor er det længe siden jeg har fået sådan et stykke lunt ølkage med iskoldt smør på...
Transporterede mig fluks tilbage til mit barndomshjem runde spisebord ude i køkkenet, hvor min mor serverede et stykke varmt kage, med smør og et iskoldt glas mælk, når jeg kom hjem fra skole. Så sad vi der og snakkede lidt om løst og fast... totalt hyggeligt.
Nå men ølkagen i kantinen ídag var lige i øjet, min mor var fast forankret i mine tanker, og nu har jeg bare lyst til at bage sådan en fætter... men må hellere lade være.
I får lige opskriften:
Fru Larsens Ølkage
500 g hvedemel
500 g brun farin
2 tsk. kanel
2 tsk. stødt nelliker
2 tsk. natron
1 øl (vi foretrækker en porter eller lignende)
Mel, sukker, krydderier og natron blandes først, derefter hældes øllen i. Dejen hældes i en smurt form/bradepande (kan med fordel bages i en rugbrødsform, og det er en god idé at drysse formen med rasp) og bages godt 1 time ved 180 grader. Når den er afkølet skæres den i skiver og serveres med smør på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar