onsdag den 2. juli 2008

Be bob a lu la

Hvad er nu det?
Jo altså en af mine søde veninder fortalte en gang om en engelsk talende ven der havde bosat sig i Danmark. Han fungerede rigtigt fint blandt os danskere, men der var en ting han simpelthen ikke kunne forstå: hvorfor afslutter vi alle indkøb med ordene: be bob a lu la?
Min veninde tænkte meget over hvad i alverden det var han talte om, indtil hun enda stod i et supermarked, og hørte en dame sige, meget hurtigt og med en smule accent: bar' på beløpet....
Så løste mysteriet sig. Men det er godtnok også meget indforstået. På et tidspunkt da jeg kom meget i Fredericia fik jeg mig ofte en griner når vi var inde i en kiosk og købe snolder. Bedst som man var på vej ud af døren fik man altid et: Farveller... og det er da et ord der er til at forstå for de fleste, men på et tidspunkt blev det så til: 'veller...
Og det er jo ikke helt fair hvis  man ikke er vandt til at komme på Q8 i Fredericia...
I vores lokale Netto har det med "bare på beløbet" også ændret sig, så nu er det "på belop?" øøøøøh.
Kommunikation er en svær ting, men vi bør alle huske på at det er dig der har problemet hvis det du siger ikke bliver modtaget korrekt hos den der lytter...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar