mandag den 28. april 2008

Danmark er et service uland!

Hvis man kigger i Danmarks statistik så vil man se at omkring 68% af de beskæftige i Danmark arbejder i et service fag... hvilket er utroligt når man tænker på hvor dårlige vi er til at yde service!
Eksempel 1, SAS indtjekningsskranken i Københavns Lufthavn.
Jeg havde tjekket ind hjemmefra så jeg skulle bare aflevere min kuffert i Bagage Drop. Min mand stillede sig i kø, og da der kun var en foran ham gik SAS manden. "Undskyld, men hvor skal du hen?" formastede vi os til at spørge og fik svaret :"jeg har pause"
Godt så, så må vi jo stille os bagerst i den anden kø... mageløst, det er jo ikke somom folk skal noget når de står i kø i lufthavnen.
Eksempel 2, Tie Rack i Københavns lufthavn.
Jeg havde forelsket mig i et tørklæde på en af mine mange ture igennem KBH lufthavn, s¨jeg besluttede at købe det den efterfølgende gang jeg skulle igennem (den efterfølgende uge). Jeg gik ind, fandt det, og styrede målrettet op mod skranken. Hvor ekspedienten resolut vendte ryggen til mig og fortsatte sin ret så private mobiltelefon samtale. Der gik 5 minutter hvor jeg rømmede mig lidt uden effekt. Til sidst lagde jeg min ting på disken og begyndte at gå mod udgangen. Først da smed hun røret med ordene: "jeg smutter nu, jeg har en kunde..."
Flot! Igen, det er jo ikke somom at folk i lufthavnen har en deadline for hvornår de skal være et andet sted.
Eksempel 3, Change i Hørsholm gågade.
Jeg havde i fødselsdagsgave fået et ret generøst gavekort af min elskede mand, til undertøjsbutikken Change. Nu er det så bekvemt at der ligger sådan en i Hørsholm, så glad gik jer derop. Har aldrig handlet der før, men kunne ikke komme i kontakt med den 15 årige finke der stod bag disken. Jeg fik samlet rigtigt meget sammen, i forskellige størrelser (da jeg jo aldrig har prøvet deres BH'er før) og gik ind i prøverummet. Først da jeg havde fået det meste af tøjet af bankede hun på døren. Fint tænkte jeg, nu kan hun jo hjælpe med størrelser. Snydt igen: "Gider d skynde dig lidt, jeg lukker om 5 minutter" Jeg smed resolut varene på gulvet tog mit tøj på og gik.
Eksempel 4, Change i Hørsholm gågade.
Jeg skulle jo have brugt det der gave kort så jeg prøvede igen. Havde dog besluttet jeg ikke ville have noget af deres udnertøj da det jeg havde nået at få prøvet ikke sad ordenligt. De havde tilgengæld en ret lækker pyjamas, så den ville jeg bruge mit gavekort på. Igen var der ingen hjælp, igen hundsede hun rundt mig, men jeg bed tænderne sammen og fik min py og nogle trusser.
Eksempel 5, Change i Hørsholm gågade.
Nu skulle man jo tro jeg blev klogere, men de der trusser jeg havde købt var bare super lækre, så jeg besluttede at jeg ville købe 4 par til. Jeg hoppede glad ind i butikken, styrrede resolut hen mod stativet, da jeg hørte min yndlingsekspedient: "jeg har lukket, du må komme igen imorgen"
Da mistede jeg besindelsen, vendte mig om mod hende og sagde "ved du hvad søster soldkin, det tror jeg faktisk jeg vil lade være med. Jeg tror faktisk jeg vil undlade at handle her igen, og jeg tror faktisk jeg vil opfordre alle min veninder til at gøre det samme."
Eksempel 6, H&M i Lyngby Storcenter.
Jeg har en veninde der er lige så god til at shoppe som jeg er. Når vi er sammen bruger vi rigtigt mange penge. Vi var i H&M i Lyngby, hvor min kære veninde fik samlet en enorm bunke tøj sammen. Vi brugte en del tid på at diskutere med finken i prøverummet om hun overhovedet måtte prøve alt det tøj, men hun overgav sig tilsidst. Min veninde var meget begejstret, og endte med at beholde 2/3 af tøjbunken (der har været for omkring 6-7.000 kr). Glade kom vi hen til kassen og fik beskeden: Der er lukket, i må komme igen imorgen."
Undskyld? i vil simpelthen ikke have vores penge? Hvor stor er sandsynligheden for at vi kommer igen?
Eksempel 7, Hørsholm Postkontor.
Jeg er i den uheldige situation at jeg ofte skal sende en pakke.. eller er det et brev? eller pakke? Det må guderne vide, jeg gør det ihvertfald altid forkert ifølge den ene tørre kiks på det lokale postkontor. Hun lyder altid så anklagende når hun siger: den kan ikke sendes som brev, det er en pakke!!!!
Er der noget galt i det? er jeg et slet menneske fordi jeg ikke har brugt timer på at sætte mig ind i Post Danmarks avancerede portoregler? News flash: i har ikke længere monopol på markedet, og hvis i ønsker at folk skal vælge jeg som postleverandør så yd dog for f.... en service!
Der er lavet en undersøgelse der viser at det koster 20 gange mere at få fat i en ny kunde end at holde på en eksisterende. Det er også bevist at 1 persons dårlige oplevelse minimum vil blive hørt af 20 andre. Men det var før der var noget der hed blog...
Jeg vil løbende opdatere dette indlæg, og i er meget velkomne til bidrage med jeres egne oplevelser!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar